Friday, January 8, 2010

AROMA SARANG WALET



Suara Burung Walet kembali berbunyi seawal jam 6.00AM. Alhamdulillah lepas lama tak pulang ke Terengganu, sebenarnya aku rindu pada semua, rindu juga pada keriangan suaranya, walaupun pada awalnya aku tahu ianya Cuma bunyi CD PLAYER kicauan lagu nikah kahwin, tapi ianya betul-betul menasyikkan telinga yang mendengar apabila suara kaset bersilang siur dengan sahutan burung walet. CD tu aku dapat sendiri dari Pak Fatich ketika berkursus burung walet di Indonisia. Nama album itu dinamakan sendiri oleh Pak Fatich marzuki.

Samaran hebat itu diperoleh kerana fungsinya yang meransangkan walet untuk lebih cepat mencari pasangan. Keluar sahaja dari rumah ke halaman belakang, kelibat burung walet berpusing-pusing berkejaran riang. sungguh menenangkan fikiran. Tak sia-sia aku dan abah bekerja keras untuk siapkan projek perkongsian pintar menusia dan walet ini 3 tahun lepas, sekarang Alhamdulillah makin menampakkan hasil yang cukup lumayan….

Setelah matahari sedikit meninggi, kumpulan walet tu berpecah membawa haluan masing-masing. Mencari serangga-serangga halus untuk di jadikan makanan…. Hehe petang nanti sebelum maghrib, aku takkan lepaskan peluang sekali lagi untuk menikmati suasana walet pulang ke sarang. Memang cukup indah…. Kalau terlalu leka, alamatnya boleh terlepas solat maghrib…..

Lewat pukul 11am aku keluar ke rumah walet pakde, bawa sekali dengan AROMA PENGGALAK SARANG aku isikan saje dalam balang system penyembur dalam bangunan dan terus sembur.. malas pula nak guanakan cara manual, mulanya tak tertahan dengan baunya, tapi apabila sudah terlalu biasa buat kerja ni hidung dah mati bau. Apa yang penting, dengan aroma ini lah yang membuatkan sang walet makin cepat untuk bersarang. Sebelum sembur dengan aroma, walet Nampak macam takut dan malu untuk bersarang.

inilah keadaan dari dalam waktu aroma disembur

Berbusuk-busuk dahulu, bersenang-senang kemudian… bila burung dah cukup padat nanti tak perlu disembur lagi. Sebab burung walet sudah kenal rumah sendiri dan sudah terbiasa dengan suasana di dalam sarang.

sekadar berkonsi ilmu dengan pengusaha sarang burung layang-layang lain
tapi kalau ade yang berminat dengan aroma hebat ini anda boleh hubungi saya..
harganya cuma RM96 ringgit. Tidak termasuk kos penghantaran
bagi yang berminat untuk memberi 10 liter keatas...
harganya masih boleh durunding insyallah.... Tetapi bergantung juga pada harga semasa..

CARA MENGGUNAKANNYA
Semburkan WALET AROMA ke bahagian sirip kayu tempat burung walet ingin bersarang. Berikan tumpuan yang khusus pada bahagian permulaan pintu masuk dan pada tapak yang tinggi potensi bersarang. Seperti, sirip kayu yang sudah ada kesan najis walet di bawahnya. Kerana ia manandakan walet telah menjadikannya tempat tidur. Tetapi lebih baik jika disembur pada keseluruhan sirip kayu sarang walet.
Semburkan WALET AROMA sekurang-kurangnnya empat atau dua kali sebulan diperingkat awal pembinaan sarang. Kerana WALET AROMA mampu menggalakkan burung walet supaya lebih cepat membuat sarang serta mampu menghilangkan rasa asing dan stres burung walet.
Jika inginkan penjimatan, campurkan dengan satu liter air ke dalam setiap satu liter WALET AROMA.

1 comment: