Tuesday, April 14, 2009

LOMBONG EMAS DI BUMBUNG RUMAH



Assalamualaikum…….
Apa khabar semua sahabat-sahabat, pengujung serta peninjau yang tak sengaja lalu…. lamanya tak update blog ni… hehehe itulah pasal kan? orang nak berblog kita pun nak ikut sama!!!…. Last-last bertambahlah satu lagi blog yang terbengkalai kat ruang maya ni….

Ala kulli hall…. Alkisahnya, hari ni sebenarnya aku secara tidak sengaja terserempak dengan seorang sahabatku … siapa lagi kan kalau bukan syed ahmad… alih-alih dia yang aku jumpa.. macam seorang tu je kawan aku, sebenarnya kenapa dia? sebabnya sembang aku hari ni ada kaitan dengan syed…. setelah berbual panjang dan sesekali menyentuh segala isu-isu dalam dan luar Negara syed sekali lagi memberikan aku semangat serta galakan untuk meng-update kembali blog ni… tidaklah dengan ada posting muqaddimah jer… jadi sepulangnya aku kembali ke kedai lampu… lapas sahaja solat maghrib, jari jemari aku yang keras untuk dilentokkan ini pun mula membuka langkah kuda-kuda, memulakan tarian serta bunga pulut... otakku terasa kosong tidak berisi.. apa yang mahu dikongsikan ya?

SI LIUR EMAS

Ada satu ilmu yang mahu aku kongsikan hari ni . inilah tajuk yang diberi..

SARANG BURUNG LAYANG-LAYANG.
Apa yang korang tahu tentang sarang burung ? agaknya dah ramai kot yang dah tahu . tapi apapun aku nak ceritakan jugak … Sebab aku nak isi blog yang dah sedia kosong ni kasi berisi sikit… jadi bagi yang dah tahu tu, oleh kerana anda sudah terlajjok singgah.... jadi, anda dipaksa juga untuk sama-sama membacanya…

Syahdan… maka tersebutlah kisah bahawa Jenis burung ini masyhur dengan gelaran WALET. Kata sifuku (pak fatech marzuki), nama walet berasal dari wallet iaitu dompet. Sebabnya, sarang walet yang dihasilkan dari liur burung layang-layang itu begitu tinggi harganya dan boleh membuahkan hasil yang cukup lumayan. Bayangkan sebiji sarangnya sahaja berharga dalam lingkungan 50 ke 60 ringgit. Itu harga sebelum ia di bersihkan… harga 1kg yang belum di bersihkan pula mencecah hingga 4 ke 5 'K'



Bidang ini sebenarnya baru sahaja diceburi oleh orang-orang melayu… sebelum ini rahsianya tersimpan rapi… tetapi cuma ada sebuah kota walet dipinggiran kota Surabaya Indonesia. Kota itu kebanyakan pengusahanya berketerunan melayu. Kata sifu, usaha membina sarang burung walet di kawasan itu telah bermula sejak tahun 1901. Jika sesiapa pernah kesana anda akan melihat banyak bangunan-bangunan peninggalan Belanda yang sudah ditukar menjadi sarang walet. Jika dikawasan lain kebanyakan pengusahanya milik kaum cina dan arab. Jadi meraka jaga rahsia ini supaya tidak dikuasai orang-orang tempatan. Jadi sekarang apabila sudah diketahui kaum melayu, orang melayu berlumba-lumba membangunkannya.

Dulu Selalu juga aku terbaca antara makanan termahal hidangan maharaja-maharaja cina ialah sup sarang burung layang-layang. pernah aku terfikir agaknya spisis burung ini seharusnya paling mudah membiak di tanah besar cina. Tetapi setelah dibuat kajian ia sebaliknya… rupa-rupanya sup maharaja kuno ini diperolehi zaman berzaman dari pelayar-pelayar cina yang berlayar dan berlabuh di kepulauan Borneo. Kepulauan yang padanya terletak gua Niah di Sarawak. Apa yang unik, burung ini hanya biasa didapati bersarang di sekitar beberapa Negara di asia tenggara . itu sebabnya sarang burung walet begitu mahal….SubhanAllah Tanpa kita sedar, Allah telah mencurahkan nikmat rezekinya yang begitu bernilai kepada kita. Alangkah luasnya nikmat Allah… sukar dipercayai, rezeki itu sedang berterbangan di langit… Terbayang aku kisah Bani Israel yang dikurniakan mannau wa salwa (manisan berkhasiat dari syurga) dari syurga ketika mengikut nabi Musa a.s melarikan diri dari kekejaman firaun.

Satu lagi perkara yang menarik aku nak suggest… bagi sesiapa yang mahu membina kediaman baru.. tengok gambar ini... rumah salah seorang engineer sarang walet di terengganu..di tingkat atasnya di upgrade dengan sarang walet...fikirkanlah seluruh ruang kosong di dalam atap rumah anda.. begitu luas dan tidak dimanfaatkan. Rasanya agak rugi jika tidak dimanfaatkan… mana tahu kan!! Hanya selepas lima atau enam tahun anda boleh melombong liur emas ini di bumbung rumah sendiri …..

p/s: emmm...heheh ada sesiapa berminat nak cuba bina sarang burung walet ke?.....

4 comments:

  1. Macam ku kenal header kat atas tu...
    Tapi di mana yaaa....?

    ReplyDelete
  2. Weh!!!...tu sarang burung pok de...Cam sangat!!..Rupa sanrang pok de mmg lain sikit..

    ReplyDelete
  3. hehehe yer lah memang pun sarang burung pokde.... nampak pic tu ade dua ekor anak burung dok buat kelakar... si abang gigit kepala si adik :))

    ReplyDelete
  4. heheh,,,,...entah ler..tuan blog pun dah lupa mane ambik header tu. tau tau ade dalam pc :P
    tapi comel jugak kan?

    ReplyDelete