Monday, May 18, 2009

CORETAN PERJALANAN


PELUANG KEEMASAN
Kisah ini berlaku hampir 20 tahun yang lalu. Ketika itu aku baru sahaja menjangkau umur 8 tahun. Abah bertanya dan berbincang denganku. Katanya minatkah aku kiranya die ingin menghantarku jauh dari keluarga. Mahu menghantarku ke luar negara.

Terkajut aku apabila mendengar tawaran hebat itu. Tambahan lagi rasanya terlalu asing bagi seorang kanak-kanak yang sebaya denganku untuk bermusafir sejauh itu. Apa yang aku tahu Cuma aku akan ke suatu tempat yang begitu jauh dari keluarga. Dan akan hidup berdikari tampa keluarga disisi.

Bayangkan diwaktu usia yang belum benar-benar hijau lagi aku sudah ditawarkan untuk ke luar Negara. Di fikiranku jauh melencong. asalkan aku dapat naik kapal terbang, pergi ke Negara yang ada empat musim, dapat makan epal dan anggur, main salji dan sebagainya. agaknya sudah cukup menjadi sebab bagiku untuk kesana. Aku begitu gembira apabila diajukan soalan itu. segala bayangan tentang perjalanan pun mula berlegar dan berputar-putar di ruang kotak fikiranku. Fikirku, kapan lagi aku akan dapat fursah zahabiah sebegini. Pastinya takkan ada lagi peluang kedua.

Tampa berfikir panjang, aku terus sahaja membuat keputusan dengan gembira walaupun aku masih sebenarnya kurang jelas dengan suasana serta kejutan budaya yang bakal aku tempuhi disana. Begitu juga dengan tujuaan serta matlamat ku mengapa aku akan kesana pun aku tidak fikir sangat. Maka Perjalanan pun bermula………………………..
TO BE CONTINUED..... :)

note:- fursah zahabiah (peluang kemasan)

No comments:

Post a Comment